peterenwillemienincentraalamerika.reismee.nl

El Salvador: San Salvador - La Libertad - San Diego

Het laatste land in ons centraal-amerikaanse lijstje was El Salvador. Door zijn vrij onbekende reputatie qua cultuur, natuur en historiek keken we hier op voorhand al hard naar uit. Door zijn verleden, zijn geweldadige overvallen en zijn beruchte bendes zoals het MS-13 wordt het als een gevaarlijk land beschouwd en moesten we toch wat oppassen. 's Avonds na acht uur kwamen we zonder taxi dan ook niet meer buiten. Desondanks deze belemmeringen genoten we volop van het landschap. Een ongerept berglandschap bezaaid met vulkanen hier en daar maakte het land ontzettend mooi. Omdat er in El Salvador nog altijd in Amerikaanse Dollar wordt betaald, is de regering in tegenstelling tot die van Guatemala aanzienlijk rijk. Een westerse infrastructuur met alles erop en eraan is daarvan het resultaat. In dat opzicht is het verschil met de bevolking opvallend, 80% van hen leeft in vervallen hutjes. Een beeld dat wordt benadrukt bij het binnenrijden van San Salvador: vlak naast de moderne autostrade zoeft de ene na de andere krottenwijk voorbij je heen.. een apart en vreemd gevoel. Ook als je weet dat toerisme er bijna niet bestaat.

Omdat we na 3 weken al flink moe waren, besloten we uiteindelijk het nationale park ‘Cerro Verde Volcanic Park' op onze voorlaatste dag links te laten liggen. In plaats daarvan gingen we nog wat relaxen en van de zon genieten aan het strand van La Libertad en dat van San Diego, beide gelegen aan de Stille Oceaan. Spijtig genoeg viel het strandje in La Libertad tegen en al snel namen we de chickenbus naar San Diego, een lokaal dorpje met hutjes aan het strand. Door zijn ongerept karakter, prachtige golven, wit fijn zand en zijn lokale bevolking was dit het ideale strand om nog eens van alles te genieten. Al zat de lokale visserssoep, die voorheen werd verorberd, nog wel in ons achterhoofd. Verder doken we nog een bioscoop in San Salvador binnen, sliepen we uit en namen in stijl afscheid van Centraal Amerika. Het was er fascinerend mooi, en we komen zeker terug!!

Hopla! Midden Amerika was geweldig, maar nu nog naar New York! Alvast vele groetjes en tot gauw!

Peter & Willemien