peterenwillemienincentraalamerika.reismee.nl

Guatemala 2: Antigua - Pacaya - Lago de Atitlan

Onze reis is nu aardig gevorderd. We bevinden ons al in Antigua, een koloniaal stadje in Guatemala. Ondanks zijn schoonheid heeft de rest van Guatemala er niet veel weg van. Omdat het bergstadje zo centraal gelegen is, verbleven we drie nachten in het gezellig hostelletje Doña Amparo, net buiten Antigua. Hoewel het al wat kouder is (zeker ‘s nachts) door zijn hogere ligging is het klimaat nog steeds aangenaam (zo'n 23°C). Omdat we de eerste nacht wat later aankwamen dan gepland, zat wat kuieren op de zondagsmarkt van Chichicastanengo, de bekendste markt van Guatemala, er niet meer in. In plaats daarvan gingen de voetjes de volgende ochtend naar de Antiguaanse markt. Spijtig genoeg viel dit tegen en al snel werd Antigua verkend. Naast mooie straatjes, kerkjes en lekkere ijsjes heeft het een spectaculaire ligging tussen drie grote vulkanen. Door zijn guatemalaans toerisme waren de prijzen net iets duurder (de helft van hier) en verdwenen straathonden in het niets. Desondanks dat blijft het een prachtig stadje dat de moeite waard is.

Op onze tweede dag in Antigua trokken we voor een excursie naar de Pacaya vulkaan. Ondanks tegenstribbelende gevoelens tegen excursies zien we geen andere manier dan deze, het is er namelijk gevaarlijk! Maar goed, Pacaya is één van de drie actieve vulkanen in Guatemala waar je lava kan zien stromen. In de namiddag vangden we de beklimming aan zodat we op de top van de vulkaan konden genieten van een prachtige zonsondergang. De beklimming zelf was steil en knap lastig en testte zowel ons uithoudingsvermogen als onze ademhaling. De klim gebeurde in horde en stoten en duurde uiteindelijk iets meer dan een uur. Eens het doel en de top bereikt werden, overheerste er een gelukzalig gevoel. Een spectaculair uitzicht en hete lavastromen maakten het af! Samen met Jack Bauer maakten we het gezellig en hoog boven alle wolkjes roosterden we nog wat marshmallows bij zonsondergang.

Op onze laatste dag in Antigua trokken we naar het Atitlanmeer, volgens de lonely planet één van de mooiste meren ter wereld. Ondanks het slechte weer dat er soms kan heersen, was het zonnetje ons goed gezind. Het meer was idyllisch blauw en omringd door bergen en vulkanen.

We dobberden er wat rond en bezochten wat lokale dorpjes. Panajachel, San Pedro La Laguna en San Marcos La Laguna waren de drie uitverkorenen, we konden er wel dagen blijven! Daarenboven verdwenen behoorlijk wat souvenirs in onze rugzak: voor een zacht prijsje gingen hangmatten, draagtassen, dekentjes, speelgoedautootjes en armbandjes zoal voor de bijl.

Spijtig genoeg zit onze reis er bijna op, al komen El Salvador en New York nog aan ons voorbij.. dus toch nog even genieten en dan maar weer naar huis!

Hasta luego of tot gauw!